Asiakaslähtöisyyttä kokoushuoneesta työpajaan

Kahvilla syntyy kaikenlaista – hyvän pohdinnan lisäksi vaikkapa symbolikuvia!

Työryhmä Eskelinen & Kivimäki keskusteli kahvilan pöydän ääressä siitä, mitä asiakaslähtöisyydellä ja yhteiskehittelyllä Kuvat, yhteinen kielemme -hankkeessa todella tarkoitetaan.

Asiakaslähtöinen yhteiskehittely on mielestämme yhteisen päämäärän ja yhteisten tavoitteiden pohtimista ja asettamista. Se on myös tiedon jakamista työyhteisöihin siitä, mikä on kuvien viestinnällinen merkitys ja miten ne voivat toimia kommunikaation tukena. Se on yhdessä ideoimista siitä, miten kuvia voitaisiin tuoda luontevaksi osaksi työpäivää. Se on asiakkaiden kuuntelua, välineiden ja tiedon antamista yhteissuunnittelun tueksi, esimerkkien antamista ja jatkuvaa asiakasrajapinnassa tapahtuvaa vuoropuhelua. Välillä pohdinta tapahtuu kokoushuoneessa kahvikupin ääressä, välillä haalarit päällä työpajassa kiireen keskellä, tapaamisten välissä viestitellen ja luonnoksia jakaen, eri tavoin prosessia edistäen. Yhteiskehittely on eteenpäin menemistä asiakkaan kanssa. Pyritään luomaan yhdessä tekemisen ja yhdessä onnistumisen kulttuuria juuri niissä puitteissa missä kulloinkin ollaan.

Ketterä toimiminen ja todellinen asiakaslähtöisyys on menemistä kuhunkin työkulttuuriin, kullekin työpaikalle ja kuhunkin työyhteisöön juuri sellaisena, kuin se sillä hetkellä on. Ilman vaatimuksia ja ennalta luotua mallia siitä, miten yhteiskehittelyn tulee sujua. Yhteiskehittelyn toimintamallia lähdetään yhdessä suunnittelemaan ja luomaan.

Johanna E.

2 vastausta artikkeliin “Asiakaslähtöisyyttä kokoushuoneesta työpajaan”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *