Ideogrammi-työryhmä jalkautui työhuoneestaan Café Esplanadiin haastattelemaan Vantaan Kuurot -Vanda Döva ry:n viittomakielistä puheenjohtajaa Tuula Ekströmiä. Kysyimme hänen ajatuksiaan ja kokemuksiaan visuaalisen kuvamateriaalin käytöstä oppimis- ja työympäristöissä.
Tuula on toiminut muun muassa koulunkäyntiavustajan sijaisena. Hän tuo heti esiin kuvamateriaalin hyötyjä, kuvat auttavat asioiden ymmärtämisessä ja ovat tekstiä helpompia hahmottaa. Tuula on pannut merkille, että kouluissa on paljon ohjeita seinillä esimerkiksi ruokalassa. On kätevää, jos kuvat sijoitetaan paikkaan, jossa toiminta todella tapahtuu, esimerkiksi ohje astioiden oikeasta sijoittelusta palautuspisteen läheisyyteen. Koulumaailmassa Tuula on myös nähnyt matematiikan opetusta kuvin tuettuna. Oppilaiden on helpompi sisäistää asioita kuvista. Kuvat tukevat myös kielen oppimista ja lukemaan oppimista. Tuulan mielestä kouluissa on suuri tarve kuville ja kuvitetulle materiaalille, mutta henkilökunnalla on aikaa materiaalien tekemiseen liian vähän ja sitä joudutaan tekemään kovalla kiireellä.
On monia ryhmiä, joille suomen kieli ei ole äidinkieli tai on kielellisiä haasteita. Tuula pohtii, että esimerkiksi viittomakielisille maahanmuuttajille suomen kielen sanat voivat tuntua haastavilta, sillä sanat ovat pitkiä ja kielioppi vaikeaa. Tällöin kuvaan liitetty teksti voisi tukea kielen oppimista. Tuula toteaa, että tekstin olisi hyvä olla selkokielistä. Kielen oppiminen tukee myös osaltaan ammattiopintojen suorittamista. Voisi olla sellainen kuva-viittomakuva-sana -sanakirja!
Kysyimme mitä Tuula ajattelee kuvamateriaalin tuottamisen prosessissa tehtävistä visuaalisista ratkaisuista. Hetken tuumittuaan Tuula toteaa, että kuvan tulee olla sisällöltään selkeä ja yksinkertainen eikä se saa sisältää liikaa elementtejä, ne sotkevat turhaan. Tuula pitää vahvoja näkyviä värejä hyvinä, ne erottuvat selkeästi ja kiinnittävät huomion tehokkaasti. Vesivärien tapaiset värit ovat hänen mielestään turhan haaleita. Tuula jatkaa, että mikäli kuvaan liitetään teksti tulisi sen olla selkokielistä ja kirjoitettu riittävän isolla, jotta esimerkiksi seinälle sijoitettu ohjeistus näkyy hyvin ja on siten helposti luettavissa.
Kahvi- ja teehetkemme lähestyessä loppuaan tiedustelemme, millainen suhde Tuulalla on vapaa-ajallaan visuaaliseen materiaaliin, piirtääkö tai maalaako hän itse? Tuula on sitä mieltä, että kaikenlainen visuaalinen tekeminen ja askartelu on tärkeää. Hän on osallistunut muun muassa vieraillessaan Palvelukeskus Åvikissa siellä järjestettyyn maalauspajaan. Tuula kertoo maalaamisen tuntuneen aivan mahtavalta!
Johanna, Sari ja Tuula